Friday, October 16, 2009

Apabila Azmin Ali diusik, pasti Anwar akan mengamuk

Pengumuman Zaid Ibrahim untuk 'bercuti selama 6 bulan' daripada PKR hari ini tidak mengejutkan. Zaid patut bertindak begitu setelah 'dimarah' oleh Anwar dan melarangnya ke Sabah serta membiarkan kemelut PKR Sabah berlarutan tanpa penyelesaian. Pada mulanya, Anwar Ibrahim dilantik pengerusi PKR Sabah. Anwar telah bersetuju. Tetapi Anwar bukan 'dewa bertangan lapan', tidak boleh menyelesaikan semua perkara, apatah lagi kesibukannya dengan urusan luar negara khususnya di Amerika Syarikat, lalu Anwar telah melantik Azmin Ali sebagai pengantinya di Sabah.

Tetapi pelantikan Azmin telah mencabar kewibawaan kepimpinan masyarakat Sabah. Adakah orang Sabah 'low class' sehingga seramai-ramai ahli di Sabah, tidak ada seorang pun yang layak dilantik pengerusi perhubungan. Di sinilah maruah Dr Jeffrey Kitingan, Naib Presiden PKR tercabar. Hujah mereka, seandainya Anwar terlalu sibuk, kenapa tidak dilantik Dr Jeffrey sahaja sebagai pengerusi perhubungan, kenapa lantik tokoh semenanjung, Azmin Ali ? Itulah persoalan pokoknya yang diluahkan oleh akar umbi PKR Sabah.

Anwar sememang sedar kemelut penolakan masyarakat Sabah terhadap pelantikan Azmin, tetapi beliau sengaja menahan diri dan tidak mahu menyelesaikan kemelut itu, kerana kes ini melibatkan tokoh paling kesayangan Anwar iaitu Azmin Ali.

Dr Jeffrey mencari kaedah lain untuk mengadu permasalahan mereka yang sengaja disekat oleh pakatan Azmin/Anwar, dengan menjemput Zaid Ibrahim untuk melancarkan sebuah buku dan meraikan sambutan hari raya. Zaid telah menyatakan persetujuan kerana niatnya untuk memperkukuhkan PKR.

Apabila Azmin mendapat tahu Zaid cuba campur tangan kemelut PKR Sabah, Azmin telah mengadu kepada Anwar dan meminta Anwar menghalang Zaid untuk campurtangan masalah Sabah.

Seterusnya Anwar telah 'memarahi' Zaid dan melarangnya untuk campur tangan kemelut di Sabah. Salah satu kata-kata Anwar yang menyebabkan Zaid mengambil keputusan drastik untuk 'bercuti selama 6 bulan' adalah 'awak orang baru, ini masalah orang-orang veteran dalam PKR!.

Sebenarnya apa yang dirasai oleh Zaid Ibrahim, telahpun dirasai oleh tokoh-tokoh PKR sebelum ini, termasuk Ezam Mohd Nor dan Saifuddin Nasution. Semuanya kerana gara-gara tidak sehaluan dengan Azmin Ali

Saifuddin pernah dimarah Anwar di Munich

Saifuddin Nasution Ismail, salah seorang daripada lebih 12 orang staff Anwar yang mengikuti rombongan merawat Anwar di Alpha Clinic, Munich, Jerman. Kes ini berlaku pada tahun 2004, sebaik sahaja Anwar dibebaskan dari penjara Sungai Buloh.

Anwar yang mengambarkan dirinya 'sakit' tidaklah 'terlalu sakit' seperti yang digambarkan kepada para penyokong di Malaysia. Di Munich, Anwar tidak perlu lagi berkerusi roda, seperti yang dipamirkan di hadapan para penyokongnya. Malah Anwar sudah tidak berkerusi roda sebaik sahaja sampai di Munich, walaupun proses rawatan belum lagi dijalankan.

Di Munich, Anwar tidak menjalani rawatan sepenuh masa, malah sebahagian besar masa dihabiskan dengan menerima tetamu-tetamu luar, bermesyuarat, seperti dengan Paul Wolfowitz, ketika itu Timbalan Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat. Bermakna hampir sebulan menginapnya Anwar di Munich, masa perjumpaan dan mesyuarat lebih banyak berbanding dengan masa rawatan.

Suatu pagi, Anwar mengadakan mesyuarat tertutupnya dengan para stafnya di satu bilik di Klinik Alpha. Semua staff lain hadir kecuali Saifuddin Nasution.

Satu jam kemudian, Saifuddin pun masuk ke bilik mesyuarat, ketika itu Anwar sedang memberi taklimat. Sebaik sahaja, Saifuddin melangkah masuk, Anwar terus bersuara,

"Awat datang lambat..", kata Anwar bersuara tinggi yang menyebabkan staff yang lain terdiam.

"Saya tidur lewat semalam, ni baru bangkit", jawab Saifuddin.

"Awak nak kerja ke tak nak kerja ni!", bentak Anwar lagi.

"Saya nak kerja la..sebab tu saya datang ni", jawab Saifuddin mempertahankan diri.

"Saya dah banyak dengar pasai cerita-cerita awak! Saya tak mahu dengar lagi. Get out!!!", tengking Anwar dengan marah.

Saifuddin terdiam mendengar tengkingan Anwar itu, kemudian melangkah keluar dari bilik mesyuarat. Kemudian, Saifuddin mengemaskan pakaiannya dan kembali semula ke Malaysia.

Sejak dimarahi Anwar itu, Saifuddin telah nekad untuk meninggalkan PKR. Dia kemudiannya berjumpa dengan Mahfuz Omar dan mendaftarkan diri menjadi ahli PAS Pokok Sena, Kedah.

Seterusnya, Saifuddin telah berhijrah ke Kelantan, tempat kelahiran isterinya, di Machang. Di Kelantan, Saifuddin telah berjumpa dengan Husam Musa, mengadu masalahnya. Husam Musa telah mengambil Saifuddin menjadi Pengarah Yayasan Tabung Tok Kenali yang berfungsi untuk memperkukuhkan PAS Kelantan melalui program-program ceramah penerangan.

Apabila Anwar mendapat tahu Saifuddin telah berjaya di Kelantan, dengan naungan Husam Musa dan Tok guru Nik Aziz, Anwar telah menghubungi Saifuddin semula.

Anwar minta maaf dengan kejadian di Munich, kemudian Anwar menawarkan jawatan Pengarah Strategik PKR dengan bergaji RM10,000 sebulan. Saifuddin menerimanya. Ketika itu Saifuddin sangat gembira kerana mendapat dua pendapatan iaitu sebagai Pengarah Strategik PKR dan Pengarah Yayasan Tabung Tok Kenali.

Hari ini, Saifuddin telah meninggalkan PAS dan menyertai PKR sepenuh masa. Saifuddin mempelajari kesilapan lalu iaitu tidak akan sesekali akan bermasalah lagi dengan Azmin Ali. Anwar telah mengarahkan Azmin untuk menumpukan sepenuh masa di Selangor dan meletakkan jawatannya sebagai Pengarah Piliharaya. Jawatan Pengarah Pilihanraya itu telah diserahkan kepada Saifuddin.

Jangan sesiapa usik Azmin Ali

Azmin adalah orang paling kesayangan Anwar. Apa kata Azmin, itulah kata-kata Anwar. Satu kelebihan Azmin yang tidak diketahui oleh orang ramai adalah Azmin boleh meniru tulisan tangan Anwar Ibrahim. Banyak surat-surat Anwar yang ditulis tangan sebenarnya ditulis oleh Azmin.

Azmin pula mempunyai satu kegemaran untuk meniru apa sahaja yang Anwar lakukan. Sebelum menghadiri satu-satu majlis, Azmin akan menelefon drebar Anwar untuk mengetahui baju warna apa yang dipakai oleh Anwar. Selepas itu, Azmin akan berpakaian sepertimana Anwar pakai.

Anwar panggil Azmin dengan panggilan manja 'Min'. Setiap kali Azmin merajuk, Anwar hilang fokus dan tidak dapat melakukan kerja. Seandainya ketika itu Anwar berceramah, pasti ceramahnya berterabur dan merapu-rapu.

Seandainya Azmin merajuk, kebiasaannya Azmin tidak akan hadir kerja lebih daripada tiga hari. Ketika itu, Anwar setiap masa akan menelefon dan memujuknya.

Apabila terdapat lawatan rasmi, bilik penginapan rasmi Azmin adalah bersebelahan dengan bilik Anwar, dengan alasan senang untuk berbincang.

Begitulah rapatnya hubungan Anwar-Azmin.

Jangan sesiapa usik Azmin, Ezam pun pernah ditendang Anwar keluar PKR..

3 comments:

  1. he..he..
    dari mana sumber cerita ni...
    bole caya ke ?

    ReplyDelete
  2. bunyi mcm gay partner je bro..hehe

    ReplyDelete
  3. ni cerita orang kecewa yg suka melihat kejatuhan orang lain, kalau ak sahih dan sahih sekalipun jangan membuat fitnah sesuka hati k, dosa fitnah itu besar sekali, rakyat yg susah pun telah bijak untuk menilai, sebabnya masih mempunyai rohani dan akal yg bijaksana,

    ReplyDelete