Tuesday, October 13, 2009

Duit Anwar RM4 juta pernah hilang

Mahkamah Tinggi, Kuala Lumpur pada Disember 1998 pernah diberitahu bahawa antara bulan Jun dan Julai 1996, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menghubungi Pengarah Cawangan Khas ketika itu, Datuk Norian Mai kerana mengadu kehilangan wang RM4 juta dari sebuah bilik kecil di sebelah bilik tidur di rumahnya.

Kehilangan RM4 juta itu berlaku di rumah kediaman peribadi Anwar di No 8 Jalan Setiamurni 1, Bukit Damansara, Kuala Lumpur.

Arahan lisan Anwar yang ketika itu menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan direkodkan dalam fail siasatan Cawangan Khas, Bukit Aman dan diberi perhatian utama kerana arahan dari orang nombor dua tertinggi negara.

Misteri kehilangan duit RM4 juta itu didedahkan oleh Bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas II, Datuk Amir Junus di Mahkamah Tinggi, semasa dipanggil menjadi saksi kes penyelewengan dan salah guna kuasa Anwar menggunakan instrumen polis dan Cawangan Khas untuk menghalang skandal seks daripada terbongkar kepada umum.

Datuk Amir Junus berkata, Anwar tidak mahu laporan polis dibuat berhubung kehilangan tersebut sebaliknya dia hanya meminta perkara itu disiasat dan arahan itu dipatuhi.

''Bagaimanapun apabila pegawai-pegawai Cawangan Khas hendak menyoal siasat para penghuni rumah tertuduh, kami diminta menghentikan siasatan,'' jelas Amir.

Seramai lima atau enam orang pegawai Cawangan Khas ditugaskan menjalankan siasatan kes kehilangan duit Anwar, dan mereka telah menemui jawapan siapakah pencuri wang tersebut.

Menurut hasil siasatan pencuri wang itu adalah salah seorang 'ahli keluarga' Anwar yang bebas keluar masuk dalam rumah tersebut, bernama Sukma Darmawan, berstatus 'adik angkat', yang turut diberi bilik menginap di rumah Anwar.

Difahamkan, apabila Anwar mendapat tahu Sukma merupakan dalang yang melesapkan wang RM4 juta, beliau dengan segera mengarahkan siasatan itu dihentikan serta merta.

Persoalannya, ketika menjadi TPM dan Menteri Kewangan, begitu banyak wang Anwar, hinggakan RM4 juta disimpan di dalam rumah.

Dari mana, Anwar mendapat sumber kekayaan yang melimpah ruah itu, hinggakan kehilangan wang sebanyak RM4 juta tidak sedikit pun meninggalkan kesan kepadanya ?

No comments:

Post a Comment