Sunday, November 15, 2009

Anwar akan tetap bela Azmin selamanya

Hari ini seperti yang diduga Anwar akan mempertahankan habis-habisan Azmin Ali apabila didakwa terlibat dalam pembelian saham mencecah RM8 juta dengan dua individu lain yang dibangkitkan pengerusi Yayasan Pembangunan Belia India Malaysia S.A. Vickneswaran. Dua individu lain itu adalah isteri Azmin, Shamsida Taharin dan iparnya Jamal Taharin.

Meskipun Anwar mengakui tidak tahu secara terperinci dan tidak melihat dokumen-dokumen itu tetapi dia dengan pantas membela Azmin dengan mengatakan itu merupakan tuduhan fitnah yang mahu membunuh kredibiliti orang kesayangannya.

Tindakan Anwar dan Azmin yang dilihat terlalu pantas memberi respon terhadap isu ini juga menimbulkan tanda tanya. Satu sifat Azmin adalah dia amat takut dengan polis dan SPRM. Dia memang phobia mendengar nama dua agensi itu.

Anwar pula seolah-olah sudah dapat meneka episod itu, walaupun tidak melihat dokumen, katanya, "Saya tidak tengok dokumen itu tapi saya tahu sebab siasatan telah dibuat sejak awal (1998) dan tidak ada tindakan, bahkan dilepaskan"

Kenyataan Anwar, walaupun tidak diulas panjang, tetapi mengandungi maksud yang sangat mendalam. Pertama Anwar sendiri mengakui bahawa Azmin Ali pernah disiasat oleh polis dan BPR pada tahun 1998, tetapi tiada bukti dan dilepaskan. Tetapi itu cerita 1998, cerita ketika Anwar mempunyai saki baki pengaruh dalam BPR dan polis ketika Anwar menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Bagaimana pula dengan cerita sekarang (2009), ketika Anwar sudah tiada pengaruh lagi mengawal semua agensi kerajaan, selepas sebelas tahun dilucutkan daripada menjadi TPM ?

Azmin 'anak angkat' Dr Mahathir, tetapi 'dicuri' Anwar

Azmin Ali adalah pelajar pelajar lulusan Universiti Minnesota, Amerika Syarikat. Di universiti itu juga dia berkenalan dengan Shamsida Taharin. Sekembalinya ke Malaysia, dalam usia 23 tahun, Dr Mahathir telah mengambil Azmin menjadi 'anak angkatnya' dan diletakkan di pejabat Perdana Menteri sebagai pembantu khas.

Ketika Azmin menjalani pembedahan buah pinggang, Dr Mahathir antara tetamu penting yang datang melawatnya dan semasa Azmin melangsungkan perkahwinan dengan Shamsida Dr Mahathir sanggup duduk di lantai meraikan pasangan pengantin itu. Begitulah prihatinnya seorang Perdana Menteri kepada pembantu khasnya.

Setelah berkhidmat selama 6 bulan di Jabatan Perdana Menteri, Anwar Ibrahim selaku Menteri Pendidikan memohon kepada Dr Mahathir untuk 'meminjam' Azmin Ali bekerja sebagai pegawai khas di pejabatnya.

Alasan Anwar kepada Dr Mahathir kerana dia kekurang tenaga kerja, apabila Nasaruddin Jalil, Setiausaha Sulitnya memohon cuti untuk melanjutkan pelajaran ke London. Katanya mahu 'pinjam' sekejap sahaja. Dr Mahathir mengizinkan.

Memang sifat Anwar, suka mengambil pegawai-pegawai muda yang berpakaian segak dan berkulit cerah. Ketika itu Azmin masih muda, berusia 23 tahun, cute dan berkulit cerah.

Kali pertama menerima hadiah duit RM300,000

Setelah bekerja bersama Anwar, Azmin selalu diberi perhatian istimewa oleh Anwar. Anwar menawarkan kelebihan wang ringgit yang tidak pernah ditawarkan oleh Dr Mahathir semasa menjadi pegawai khas di pejabat PM. Ini menyebabkan Azmin tidak berminat untuk kembali ke pejabat PM dan lebih selesa bekerja dengan Anwar.

Anwar pula berusaha mempromote Azmin sebagai pegawai khasnya di Kementerian Pendidikan dan diluluskan bermula 1 Oktober 1987-3 April 1989. Kemudian pada 4 April 1989, Azmin dilantik sebagai Setiausaha Sulit di Kementerian Pendidikan sehingga 14 Mac 1991. Apabila Anwar dilantik sebagai Menteri Kewangan, Azmin juga mengekalkan jawatan Azmin sebagai Setiausaha Sulit dari 15 Mac 1991- Februari 1996. Seterusnya mengekalkan jawatan yang sama setelah Anwar dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri dari 1 Disember 1993, sehingga ke tarikh Anwar dipecat pada 2 September 1998.

ketika Azmin menjadi Setiausaha Sulit di Kementerian Kewangan, tugasnya semakin penting. Dia merupakan 'orang yang paling penting' sebagai perantara untuk individu-individu berjumpa dengan Menteri Kewangan. Kerusi Menteri Kewangan merupakan kerusi yang paling diminati oleh peniaga-peniaga dan tauke-taukeh Cina yang menjalankan perniagaan judi.

Semasa isteri Azmin (Shamsida) melahirkan anak, terlalu banyak hadiah-hadiah yang amat bernilai disumbangkan oleh taukeh-taukeh Cina. Begitulah budaya lobi, bodek dan rasuah yang dilakukan oleh tauke-taukeh Cina untuk menghampiri Anwar.

Kali pertama Azmin disogokkan dengan wang 'hadiah' berjumlah RM300,000 dari seorang taukeh balak (Cina) Sarawak. Ketika itu, Azmin belum 'pandai' menerima wang tersebut dan menelefon iparnya yang bekerja dengan salah sebuah bank tempatan untuk mendapatkan khidmat nasihat.

Iparnya telah menasihatkan Azmin supaya tidak memasukkan wang tersebut ke dalam akuan peribadinya, kerana dibimbangi akan dapat dibuktikan terlibat dengan salah laku rasuah. harus dicari penama lain sama ada isteri atau adik beradik isteri atau orang-orang yang dipercayai.

Jadi pada hari ini, jika kes adik beradik Shamsida Taharin kaya raya, itu sesuatu yang tidak mengejutkan. Johan Taharin (abang sulong), Jamal Taharin dan Jamil Taharin, kini menjadi kaya raya, walhal keluarga mereka bukan keturunan hartawan. Bapa Shamsida, berasal dari Perak adalah seorang guru, manakala ibunya adalah adalah seorang suri rumah sepenuh masa.

Arwah Nasaruddin Jalil (bekas Setiuasaha Anwar) pernah memberi seseorang, ketika meletusnya isu liwat Anwar, Sukma dan Azizan bahawa Azmin tidak akan tinggalkan Anwar untuk selama-lamanya dan begitu juga dengan Anwar, dia akan tetap membela Azmin walaupun terbukti melakukan kesalahan.

Ditanya kenapa ? Arwah terdiam seketika. "Mereka ada kenangan manis yang pertama semasa di New York", katanya tidak mengulas mendalam maksud kata-kata itu.

1 comment: