Thursday, October 8, 2009

Semuanya bermula dari Shamsidar Tahrin

Sampai sekarang, perang dingin masih berlaku di antara keluarga Wan Azizan dan Shamsidar Tahrin. Nurul Izzah turut mengetahui segala pergolakan antara ibunya (Wan Azizah) dengan aunty Shida(Shamsidar), nama yang dipanggil sebagai melambangkan akrabnya hubungan papanya(Anwar) dengan isteri Azmin Ali (Shamsidar).

Anwar dihukum penjara selama 6 tahun di Sungai Buloh juga berpunca dari Shamsidar. Anwar yang memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri telah menyalahgunakan kuasa mengarahkan Datuk Amur Junus, Timbalan Pengarah Cawangan Khas II, Bukit Aman mengugut dan menghalang serta menukar pengakuan Ummi Hafilda Ali (adik Azmin Ali) dan Azizan Abu Bakar(mangsa homoseksual Anwar) supaya dapat membendung skandal Anwar-Shamsidar terbongkar. Semua ini berlaku sekitar Ogos 1997.

Justeru, apabila mahkamah mendapati Anwar telah melakukan penyalahgunaan kuasa menghalang siasatan polis, Anwar terpaksa merengkok di dalam penjara. Sejak itu, Azizah telah memblacklist nama Shamsidar Tahrin. Nama Azmin Ali juga turut diblacklist oleh Azizah, tetapi kerana hubungan Anwar-Azmin terlalu akrab, Azizah tidak mampu berbuat apa-apa.

Selepas Anwar dibebaskan pada tahun 2004, ketika Anwar dirawat di Munich, Jerman, Anwar pernah sebut kepada Azmin, dia mahu Shamsidar turut dibawa ke Munich. Namun Azizah menjadi penentang utamanya. Azizah tidak benarkan sesekali Shamsidar menghampiri semula suaminya. Cukup setakat Azmin, walaupun dalam hati kecil Azizah, faktor Azmin lah bermulanya kejatuhan Anwar.

Kenapa Azizah terlalu marahkan Shamsidar ?

Semasa Anwar berkuasa sebagai TPM dan Menteri Kewangan, layanan Anwar lebih banyak diberikan kepada Azmin dan Shamsidar. Anwar meminati stail dan penampilan Shamsidar. Rambut kerinting, muka iras anak mami. Azmin tahu minat bosnya itu dan dia terus menerus mengumpan isterinya mendekati Anwar untuk mengaut kemewahan dan wang ringgit.

Menurut pengakuan berkanun Datuk Abdul Murad Khalid, bekas Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Anwar mengarahkan Tong Kooi Ong, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Phileo Allied Berhad, supaya mengambil Shamsidar Taharin, bekerja di Phileo Allied Bank yang berada di bawah kawalannya.

Kata Abdul Murad: ''Adalah diketahui dengan meluas bahawa Shamsidar dibayar gaji yang tinggi dan disediakan dengan sebuah kereta dan pemandu dan pada kebanyakan masa dia tidak perlu pergi bekerja.''

Ketika itu semua staff Phileo Allied Bank tahu hubungan intim Anwar-Shamsidar. Shamsidar pernah meluahkan perasaannya kepada Zulkifli Sulaiman, General Manager Phileo Allied Bank, bahawa hatinya lebih terpaut kepada Anwar berbanding dengan suaminya (Azmin). Luahan itu diucapkan secara spontan ketika Zulkifli menyapa Shamsidar yang ketika itu dilihat sedang murung.

Komen yang dihantar oleh Zulkifli Sulaiman sendiri di blog x-pkr, bertarikh 6 Ogos 2009 (klik di sini) amat menarik untuk direnung bersama.

Zulkifli Sulaiman said...

Saya adalah bekas Pengurus Besar di phileo Allied bank berhad, saya amat mengenali Shamsidar Taharin. semasa di Phileo, beliau hanya berjawatan Executive Corporate Affairs, di Ibu Pejabat phileo Allied Bank dan juga merangkap Pengarah Syarikat Phileo Pregrine, broker saham kepunyaan Tong Kooi Ong.

Saya mengetahui bahawa Shasidar adalah proxy untuk Anwar dan juga untuk suami sahnya, azmin ali.

Pendapatan beliau di phileo allied bank ialah RM5000-00, tetapi beliaau mendapat benefit lain dari Phileo Pregrine dan anak-anak syarikat Phileo yang lain, jadi keseluruhan pendapatan beliau berjumlah RM25,000-00 tak termasuk kereta Audi dan pemandu serta fringe benefit saperti entertainment expense.

Kami di phileo ketika itu tahu tentang connection Shamsidar dengan Anwar, malah beliau jarang ada di office dan she reported direct to Tong. Shamsidar have direct access to Anwar.

No comments:

Post a Comment